Hej på er allesammans!

Oskar Svanberg fick relativt bra utdelning på sin resa till Mölndal under förra lördagen, med en andraplats för Joel di Quattro och en femteplats för Ale’ Pride Gar. Mantorptränaren är åter på tapeten nu när hemmaplan vankas och givetvis önskar vi all lycka till den pratglada 43-åringen.
Veckans V75-personlighet är utvald och denna gången får den schackrutige Solvallatränaren Claes Sjöström iklä sig rollen i rampljuset. Jaguar Dream, som är tränarens bidrag i omgången, ser ut att bli mångas val av singelstreck och givetvis måste vi då rota i hur fuxen kommer att hantera detta. Trevlig läsning!
Tjenare Claes! Nu har du blivit utvald till Veckans V75-peronlighet! Har du koll på Travcash sen tidigare?
– Hej, nej det har jag dessvärre inte, men nu får jag ju givetvis gå in och kika.
Haha, det tycker jag verkligen. Hur ser verksamheten ut för dagen och hur är det med stallformen?
– Stallformen är bra, tycker jag till att börja med. Vi ligger någonstans mellan 55-65 hästar för dagen, med fördelningen 15 tvååringar, 15 treåringar, 15 fyraåringar och resten äldre starthästar.
Medveten satsning mot unghästar
Se där ja. Är det en slump att det blivit så, eller är det en medveten satsning mot unghästar som du implementerat i rörelsen?
– Den är helt klart medveten. Vi ändrade om vårt koncept för cirka fem år sedan, med nya upplägg och en satsning på yngre förmågor. Vi köper in dem som ettåringar och sen formar dem efter våra strategier.
Okej, då har vi koll på status. Du är ju ofta med i årgångsloppen, så det verkar ju vara en lyckad historia. Har du några favorithingstar som du gärna vill ha på dina kusar?
– Haha givetvis skulle man ju vilja ha Ready Cash och Muscle Hill på samtliga, men budgeten räcker inte riktigt till. Jag tycker vi lyckats väldigt väl med avkommor efter From Above, Love You och Maharajah exempelvis.
Det håller jag med dig om. Av samtliga hästar på träningslistan.. Vem är stallets stjärna i nuläget?
– Jadu, det måste vara Jaguar Dream. Han har verkligen kapacitet att gå riktigt långt om han får vara hel.
Sannerligen. Hur fick ni tag i honom och vad har det långa uppehållet berott på?
– När det gäller honom så är det faktiskt som så att min pappa, tillsammans med den andra delägaren, har fött upp honom och det gör det givetvis lite extra speciellt. Uppehållet som du åsyftar hade att göra med att han fick en känning i ett gaffelben och det har dragit ut på tiden.
Okej. När en häst har haft skadeproblem på det sättet. Hur tänker man kring upplägg gällande såväl träning och tävling? Är man extra försiktig?
– Man kan inte tänka på det i varken träning eller tävling, för då hamnar hästen lätt efter i sin utveckling. Däremot kan man ju ha det i åtanke när man anmäler, med tidsintervall och så vidare, samt i själva loppen såklart.
Segern en överraskning
Då är vi med. Hur tänker du då, med detta i åtanke, kring den starka prestationen som fuxen levererade i comebacken?
– Jadu, segern kom verkligen som en överraskning. Inte av den anledningen att han inte hade kvalitéer som räckte, men han är inget träningslejon och då var det väldigt svårt att veta vart jag hade honom. På temat kring skadehistoriken så ville jag gärna ge honom lite luft mellan starterna efter en sådan överprestation och Mantorp låg helt rätt i tiden, helt enkelt.
Okej, han står ju väldigt bra inne i klassen dessutom. Fanns det med i tankarna?
– Givetvis. Det finns inga lätta lopp för honom längre, med tanke på den höga klassen och då får man passa på när han står bra till i alla fall. Jag valde mellan ett par olika uppgifter i ärlighetens namn, men det är hårda konkurrenter även i lopp med lägre prispengar och då kan vi likaväl gå ut här liksom.
Det låter vettigt. Han lottades till innerspåret den här gången. Jublade du över spårlottningen?
– Det finns väl två sidor av myntet kring det hela, men för hästens skull så var jag jättenöjd.
Jag förstår vad du åsyftar. Hur ser de taktiska funderingarna ut?
– Som det ser ut så finns det inte så mycket att fundera över. Jag kommer att köra så fort det går den första biten och håller vi upp ledningen så är det givetvis intressant att köra där. Skulle vi däremot bli av med ledningen så är jag inte sugen på att gå ut i en position utvändigt om ledningen exempelvis, utan då sitter jag hellre fast över mål då jag gärna vill att hästen är fräsch och stridsduglig över sommaren också.
Gå gärna med i Travcash Facebook-grupp och snacka trav med oss och 17 000 andra entusiaster! 🙂
Aha okej, det är jättebra information för alla spelare och givetvis fullt förståeligt. Hur ser du på motståndet?
– Visst finns det ett par tuffa konkurrenter och jag kan tycka att exempelvis faktum att Dom Perignon är ospelad, som stod i två gånger pengarna mot oss sist, kan betraktas som lite märkligt. Lägena spelar uppenbarligen väldigt stor roll för spelarna. Franklin Face tycker jag är värst emot i övrigt.
Då är vi med. Banförhållandena är en annan het potatis inför morgondagen, med tanke på plusgraderna och dylikt. Kommer du starta din häst oavsett vad, med tanke på skadehistoriken?
Skulle det bli riktigt dålig bana kommer jag definitivt stryka
– Näe, skulle det bli riktigt dålig bana så kommer jag definitivt att stryka, men samtidigt kan man tycka att tävlingarna bör flyttas i ett tidigare skede om så skulle bli fallet.
Bedömer segerchansen exklusivt för Travcash
Det förstår jag. Om vi förutsätter att det bli goda förhållanden. Hur värderar du då segerchansen på en skala mellan 1-10?
– Jag skulle vilja säga som såhär att vi troligtvis vinner det här loppet 4 gånger av 10 och det verkar som att spelarkollektivet är relativt rätt på det därmed. På en skala mellan 1-10 så kan jag strecka mig till en något svag 7a.
Jättebra. Avslutningsvis. Du är ju den eviga champion på Visbytravet varje år och dina framgångar är helt enastående på ön. Hur kommer det sig att du är så pass flitig i ditt tävlande där, då du ändå är stationerad i Stockholmstrakterna?
– Jodu, det är som så att jag åkte till Visbytravet första gången 2003 och tog med mig sex hästar över sommaren. Jag stannade där 3,5 månad och tyckte att det var en jättetrevlig plats att vara på. Året efter tog jag med mig tolv hästar och spenderade en ny sommar på ön och på den vägen är det. Numera brukar jag mest flyga ner och köra, då jag fått väldigt många goda kontakter med tiden och det är alltid lika roligt.
Jag förstår detta. Nu hade jag inga fler frågor. Jag får tacka för din tid och önska dig lycka till under morgondagen!
Få vårt unika V75-tips gratis i mailen
/Referenten